Wat is chiptuning – en waarom werkt het zo goed?

Elke moderne auto heeft een motorcomputer (ECU) – het brein van de motor. Deze regelt onder andere de turbodruk, brandstofinspuiting, ontstekingstijdstip en koppelbegrenzing.
De software in die ECU bevat parameters die bepalen hoe uw motor presteert. En daar ligt de kracht van Stage 1 chiptuning.

Door het herschrijven van deze software kunnen we bij turbomotoren een vermogenswinst van 20% tot 40% realiseren.
Dat merkt u direct in meer trekkracht (koppel), snellere gasrespons en een hogere topsnelheid.
Bij motoren zonder turbo (atmosferisch) is het effect iets subtieler: gemiddeld 6–8% winst.

Waarom gebruikt de fabrikant deze marge zelf niet?

Goede vraag! Autofabrikanten bouwen auto's voor wereldwijde inzet – van Siberië tot Afrika.
De software is daarom standaard voorzien van ruime marges, zodat de auto ook functioneert bij:

  • Slechte kwaliteit brandstof of olie
  • Extreem klimaat
  • Slechte of onregelmatige onderhoudsintervallen

In Nederland zijn de omstandigheden ideaal. Dat geeft ons de ruimte om de motor veilig en verantwoord te optimaliseren, zonder het risico op schade.

Hoe zit het met het brandstofverbruik?

Bij een gelijke rijstijl als voor de tuning, kunt u vooral met (turbo)dieselmotoren profiteren van een brandstofbesparing van 5% tot 10%.
Sommige klanten zagen zelfs tot 15% minder verbruik bij rustig rijden.
Bij benzinemotoren blijft het verbruik doorgaans gelijk – u rijdt vooral soepeler en krachtiger, zonder meer te tanken.