Moderne auto's zijn voorzien van een computer (ECU), ook wel genaamd het regelapparaat. Dit regelapparaat is het brein van de motor. Het regelt bijvoorbeeld het ontstekingsmoment, de hoeveelheid ingespoten brandstof, inspuit duur, koppelbegrenzing, turbodruk etc. De computer is voorzien van een geheugen waar "parameters" met betrekking tot de regeling staan opgeslagen. Door middel van een software aanpassing is bij turbomotoren een vermogenswinst realiseerbaar van 20 tot 40%. Dit uit zich in een duidelijk merkbare koppeltoename (trekkracht) en een verhoging van de topsnelheid. Bij atmosferische motoren (zonder turbo) is de vermogenswinst een stuk lager, ongeveer 6 tot 8%.
U zult zich wellicht afvragen waarom de fabrikant de software niet optimaal afstelt. De fabrikant bouwt auto's welke in een groot aantal landen ingezet worden. De software wordt door de fabrikant afgesteld met een grote marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook noodzakelijk vanwege allerlei factoren. Denk hier bijvoorbeeld aan extreme weersomstandigheden, slechte onderhoudsintervallen, lage kwaliteit brandstoffen en olie etc. In Nederland verkeren wij wat dat betreft in ideale omstandigheden en kan dus zonder gevaar voor de motor de optimalisatie plaatsvinden.
Bij behoud van dezelfde rijstijl als voor de tuning kan door optimalisatie van alle instellingen, met name bij turbodiesel- en gewone dieselmotoren, in de praktijk een minder verbruik gerealiseerd worden van gemiddeld tussen de 5-10% (er zijn enkele klanten die ons hebben laten weten dat zij bij een rustige rijstijl zelfs een lager verbruik hebben gerealiseerd tot 15%!). Benzinemotoren gaan niet meer verbruiken, maar in de praktijk ook niet minder.
In de meeste gevallen zijn de veranderingen in uw software door diagnose apparatuur van uw dealer niet te detecteren. Bij een aantal merken hebben wij de mogelijkheid de flashcounter te wissen met speciale apparatuur.
Jammer genoeg heeft chiptuning een minder goede naam, wat volledig onterecht is. Dit is voornamelijk te danken aan de zogenaamde tuningsboxen, powerboxen of ook wel genaamd bypass tuning. Dit zijn elektronische modules die tussen de bedrading naar het regelapparaat toe geplaatst worden. Op deze wijze verandert er aan het totale motormanagement niets. Dit resulteert in niet goed op elkaar afgestemde parameters in het motormanagement en dus slechte onderlinge doseringsverhoudingen. Deze manier van tunen levert een aardige vermogenswinst op, maar houdt geen daadwerkelijke optimalisatie van het motormanagement in. Bovendien is het zeer milieu onvriendelijk. Onze ervaring leert dat deze manier van tunen op de lange termijn onnodige slijtage en schade aan de motor kan toebrengen. Door middel van echte chiptuning worden de parameters van het totale management zorgvuldig op elkaar afgestemd. Het is zelfs zo dat de parameterinstellingen dusdanig geoptimaliseerd worden, dat een vermindering van het brandstofverbruik ontstaat (bij behoud van dezelfde rijstijl als voor de tuning). Door de tuning wordt het koppel verhoogd bij een lager toerental, de motor hoeft dus minder toeren te maken. De motor loopt hierdoor rustiger maar presteert een stuk beter!
Bij Chiptuning Oost wordt de software zodanig afgestemd op de motor en de rest van de aandrijflijn, dat deze niet kunnen worden overbelast. Bij een normale rijstijl hoeft u dan ook geen rekening te houden met een meer dan gebruikelijke slijtage van de motor.
De automatische transmissie software wordt in de gevallen waarbij nodig ook softwarematig aangepast, denk aan DSG, Multitronic en 7G-Tronic. In de meeste gevallen synchroniseert de automatische transmissie software zich automatisch met de geoptimaliseerde software van de verbrandingsmotor.
Chiptuning Oost beschikt over een database waar elke 24 uur een back-up gemaakt wordt, de originele gegevens kunnen op deze manier nooit verloren gaan. Bij verkoop van uw voertuig of bij teruggave aan de lease maatschappij kunnen wij geheel kosteloos uw voertuig weer origineel maken.
Om optimaal plezier te behouden van uw voertuig na de tuning, dient u de motor geleidelijk warm te rijden en na een lange reis goed af te laten koelen. Dit geldt natuurlijk ook voor originele auto's. Het is erg belangrijk tijdig onderhoud en reparaties bij defecten uit te laten voeren. Uiteraard met gebruik van de juiste motorolie en onderdelen voorgeschreven door de fabrikant. Bij benzinemotoren raden wij aan benzine met een octaan gehalte van 98 te tanken. Alle verbrandingsmotoren presteren het best bij gebruik van Shell V-Power, Total Excellium of BP Ultimate.
Iedere moderne camper is uitgerust met een motor-computer. Deze computer wordt net als bij auto’s ook wel de ECU (Electric Control Unit) of motormanagement systeem genoemd. Dit systeem regelt de ontsteking, de injectie en de lucht- brandstofverhouding. In de ECU zit een chip die de nodige werkingsparameters voor de motor bevat, deze bepaalt dus met andere woorden wanneer en hoeveel vermogen er vrijkomt. Chiptuning Oost programmeert deze chip opnieuw.
Op basis van de originele instellingen voeren we een op maat geschreven camper chiptuning uit. Hierbij is het uitgangspunt betrouwbaarheid. De chiptuning zorgt ervoor dat motor van uw camper een nieuw besturingsprogramma krijgt. Hierdoor kunnen we de paardenkracht (pk) en het koppel (Nm) laten stijgen.
Omdat elke camper anders is en iedereen andere wensen heeft, voeren wij per camper een uniek en individuele afstelling naar wens uit. Een optimale afstelling resulteert in verbeterde rijeigenschappen en extra rijcomfort. Het chippen van campers richt zich met name op de trekkracht oftewel het koppel van onderuit toeren. Door het koppelverloop te optimaliseren blijft de camper in heuvelachtig of in vals plat gemakkelijker op snelheid en zal mooier op snelheid blijven.